محمدیه نایین محمدیه
محمدیه نایین محمدیه
..........وبلاگ محمدیه نایین...........
امیدواریم لحظات خوشی رادر این وبسایت سپری کنید...........به سایت محمدیه نایین ما خوش آمدید

Masjed jame naeen posht.jpg

مسجد جمعه یا مسجد جامع یا مسجد علویان نائین مشهورترین اثر تاریخی شهر است که در محله باب المسجد واقع شده‌است در شمال نایین در اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم ه.ق ساخته شده‌است.

آنچه دربادی امر توجه بیننده را به خود جلب می‌کند شباهت کلی و مشخص مسجد با مساجد تاریخانه دامغان و مسجد جامع تبریز فارس است.تزئینات مسجد با طرحهای مختلف یادآور سنتهای گذشته ایرانیان است.طاق نماهای بسیار زیبایی مسجد با سقف هلالی آن بیانگر هنر معماران و استاد کاران مسلمان ایرانی است. بر روی دیوار و طاق جرزها ونقوش متنوع و اشکال هندسی ساده توأم با شاخ وبرگ گچ بری شده بچشم می‌خورد که‌این اثر را در عداد یکی از نفیس‌ترین مساجد ایران قرار می‌دهد. بنای مسجد به صورتی دو ایوانی است که از اجزاء مختلفی نظیر صحن، رواق‌های متعدد محراب با تزیینات جزئی شبستان سرداب، مهتابی، وضوخانه و پایاب قنات (که هنوز فعال است) تشکیل شده‌است. طاقهای دوطرف شبستان بزرگ مسجد و محراب آن شباهت کاملی با مسجد جامع نایین دارد.از دگر نفایس این مسجد منبر ودر چوبی آن است. این در و منبر که شاهکار مسلم منبت کاری هستند بیانگر ذوق و خلاقیت هنرمنان ایرانی در قرن گذشته می‌باشند بر روی منبر کتیبه‌ای بخط نسخ بسیار زیبا با تاریخ۷۱۱ هجری مشاهده می‌شود. در زمینه این کتیبه نقش شاخ و برگ کنده کاری شده‌است این کتیبه بیانگر این نکته‌است که منبر در قرن هشتم هجری به مجموعه بنا اضافه شده‌است. اگر چه منبر فاقد کتیبه‌است اما نقوشی که بر تخته‌های منبر نقش شده آن را به دوره‌ای مربوط می‌کند که نمونه‌های کمی ازآن برجای مانده‌است آندره گدار طاقهای ناودانی شکلی که دردو طرف شبستان گنبدی جلوه محراب به موازات قبله زده شده‌اند و شباهت این شیوه با مسجد نائین را دلایل قدیمی بودن مسجد محمدیه می‌داند.

همچنین این نویسنده عقیده دارد الواحی که در منبر بکار رفته‌اند متعلق به منبر دیگری بوده که در این امر منبر تعبیه شده‌اند. مسجد محمدیه به شماره ۳۵۵ در فهرست بناهای تاریخی به ثبت رسیده‌است. باتوجه به خصوصیات معماری مسجد و نظر برخی از محققان به نظر می‌رسد که مسجد جامع نائین در اواخر قرن سوم یادر قرن چهارم هجری ساخته شده‌است. از خصوصیات این گچ‌بری گودی و عمق آن است همین امتیاز در هنر گچ بری موجب شده تا پژوهشگران و معماران این بنا را در زمره مساجد اولیه به حساب آورند. علاوه برآن این کتیبه نام (جلال الدین ملک التجار)واقف منبر نوشته شده‌است. مسجد جامع علویان نائین پس از احداث چند بار تعمیر و مرمت شده‌است از جمله در سال ۸۷۴ هجری قمری مرمتی صورت گرفته که بر کتیبه‌ای درقاب چوبی در مسجد نوشته شده‌است.



نظرات شما عزیزان:

سید عباس
ساعت12:29---1 مرداد 1393
دوست گرامی از زحمات شما جهت معرفی اثار باستانی محمدیه تشکر می کنم

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:



موضوع مطلب : <-PostCategory->

پنج شنبه 23 آذر 1391برچسب:, :: 12:54

درباره وبسایت
علیرضا بیکیان محمدی

<-.... محمدیه دل عالم است وما اهل دلیم.... تقدیم به:شهیدحسن سلطانی شهیدمرتضی صفری............... شهیدحسن شهریاری............. شهیداحمدتوکلی................... شهیدحسن فرزانی................ شهیدمحمدشهریاری.............. شهیدرسول نکوییان............... شهیدمحمدرضازاده................. شهیدجهانبخش مختاران ........ شهیدحسن یوسف پور .......... شهیدرحمت الله رحیمیان ....... شهیدمحمودسلطانی............. شهیدمحمدتقی صفری........... شهیدعلی عمران.................. شهیدسیدمحمدجعفریان......... شهیدغلامعلی عطایی............ شهیدعباس محرابین.............. شهیدسید موسی موسی کاظمی شهیدمحمدعلی بخشی......... شهیدعلی شهریاری.............. شهیدسید حسن عسگری...... شهیداحمد مدنیان................. شهیدعبدالحمید سلطانی محمد ملکپور شهیدعباس گرگی محمدی...... شهیدحاج محمدحسن محرابیون شهیدسید جمال موسی کاظمی شهیدمحمود محمدی پور......... شهیدرمضان فرزانیان.............. شهیدسید رسول موسوی طبا.. شهیدخلیل سلطانی.............. شهیدعلیرضاتوکلی................ شهیدمحمدحسن کاشفیان .... شهیدجمشید محمدی............ شهیدیدالله بیکیان.................. شهیدسعید قیومی................ شهیدمحمدسلطانی ............. وشهدای هشت سال دفاع مقدس->

مطالب اخير
پيوندها
فرم تماس
نام و نام خانوادگی
آدرس ایمیل
امکانات دیگر

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 36
بازدید دیروز : 4
بازدید هفته : 41
بازدید ماه : 40
بازدید کل : 12520
تعداد مطالب : 94
تعداد نظرات : 8
تعداد آنلاین : 1

کلیه حقوق این وبسایت برای محمدیه نایین محمدیه محفوظ است